Meble dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Z myślą o neuroróżnorodności
We współpracy ze szwedzką organizacją Attention kształcimy naszą kadrę w zakresie neuroróżnorodności, aby zwiększać wiedzę na ten temat i móc projektować lepiej dostosowane środowiska uczenia się. Niektóre dzieci łatwiej nadążają za tym, co dzieje się w klasie, jeśli pozwolisz im się poruszać, podczas gdy inne najlepiej czują się w cichym otoczeniu. Jeśli dostosujemy środowisko szkolne do uczniów ze specjalnymi potrzebami, stworzymy lepsze otoczenie dla wszystkich.
Czym są zaburzenia neurorozwojowe?
Zaburzenia neurorozwojowe (NDD) to ogólny termin określający ADHD, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespół Tourette'a i zaburzenia językowe, takie jak dysleksja. Dotyczy to sposobu przetwarzania przez mózg informacji i wrażeń zmysłowych, a nie pomiaru inteligencji jednostki. Osoby z NDD często mają trudności ze skupieniem uwagi, impulsywnością i interpretacją kodów społecznych. Z drugiej strony, mają również szereg mocnych stron i talentów, takich jak dbałość o szczegóły i wysoki poziom kreatywności.
Porady, jak meblować z myślą o NDD!
- Zmniejsz poziom hałasu
Używaj pochłaniaczy dźwięku, aby wytłumić hałas i dźwięki rozmów, zarówno w klasie, jak i poza nią. Ochronniki słuchu są doskonałą pomocą, gdy uczeń musi całkowicie odfiltrować dźwięk, aby móc się skupić podczas lekcji. - Stwórz miejsca do pracy indywidualnej
Niektórzy uczniowie muszą siedzieć w ławce sami, ponieważ pomaga im to w nadążaniu za lekcją. Indywidualne ławki z ekranami minimalizują rozpraszanie uwagi przez resztę klasy i tworzą bezpieczne środowisko do nauki. - Postaw na pomoce sensoryczne
Zabawki antystresowe, platformy balansujące, huśtawki na stopy to produkty, które pomagają dzieciom znaleźć ujście dla swojej energii, nie przeszkadzając innym. - Zadbaj o miękkie meble
Niektóre dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi potrafią lepiej skupić się z miejsc innych niż w ławce, np. w wygodnym fotelu lub na pufie. Sofy i miękkie tkaniny w klasie redukują także poziom hałasu.