Kiedy powinieneś być w biurze - a kiedy możesz pracować z domu?

Kiedy powinieneś być w biurze - a kiedy możesz pracować z domu?

W domowym zaciszu czy w pokoju socjalnym - gdzie znajdujemy naszą kreatywną iskrę? Badacz Leif Denti wskazuje na znaczenie równowagi:
- Praca w domu do 2,5 dnia w tygodniu jest pozytywna. Łączy ona skoncentrowaną pracę ze spontaniczną interakcją w biurze, mówi.

Duże badanie opublikowane w czasopiśmie Nature w zeszłym roku pokazuje, że praca zdalna zmniejsza naszą zdolność do innowacji. Bezpośrednią konsekwencją powszechnej pracy zdalnej może być stagnacja miejsc pracy i firm. Jednocześnie jednak wiele osób docenia możliwość wykonywania pracy z własnego domu.

Jakie jest więc rozwiązanie - czy firmy powinny starać się przyciągnąć pracowników z powrotem do biura, inwestując w menedżera nastroju, który napełnia lodówkę napojami energetycznymi i organizuje dobrą atmosferę za pomocą quizów i imprez po pracy? A może powinniśmy przyjąć model hybrydowy, w którym pracownicy przełączają się między pracą w domu i w biurze, aby połączyć to, co najlepsze z obu światów?

Leif Denti - badacz psychologii na Uniwersytecie w Göteborgu, specjalizujący się w innowacjach, projektowaniu biur i pracy zdalnej - jest przekonany, że nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które pasowałoby do wszystkich osób lub firm. Ma jednak praktyczną zasadę, jak o tym myśleć:

- Jeśli wiesz dokładnie, co musisz zrobić, możesz pracować z domu i odbywać krótkie spotkania online w międzyczasie. Praca w domu jest odpowiednia dla zadań, które wymagają skupienia bez rozpraszania uwagi. Jeśli jednak napotkasz problemy lub będziesz musiał wymyślić różne rozwiązania złożonych kwestii, lepiej przyjść do biura i spotkać się z kolegami osobiście.
Kiedy tylko jedna osoba może mówić na raz, "przepustowość rozmowy" jest również ograniczona, jak to ujął Leif Denti:

- A po spotkaniu cyfrowym często po prostu się wyłączamy, w przeciwieństwie do biura, gdzie możemy potem napić się kawy i kontynuować dyskusję. To właśnie w tych chwilach, z dala od formalnego spotkania, może pojawić się wiele ważnych myśli i pomysłów - rzeczy, które mogły nie zostać wspomniane podczas faktycznego spotkania lub których nie odważyliśmy się poruszyć.

Innym wyzwaniem związanym z pracą zdalną, na które często zwraca się uwagę, jest to, że trudno jest zbudować silną kulturę firmy i poczucie wspólnoty.

- Trudniej jest budować silne relacje ze współpracownikami, jeśli nie spotykamy się regularnie. Oczywiście, można budować relacje online, ale często łatwiej i skuteczniej jest to robić twarzą w twarz. Młodsi pracownicy często chcą przebywać w biurze więcej niż starsi, co prawdopodobnie wynika z faktu, że młodsi potrzebują transferu wiedzy od starszych.

50-50 zapewnia najlepszą równowagę

Chociaż nie ma ustalonego wzoru na to, jak - i gdzie - firmy i pracownicy powinni najlepiej zorganizować swoją pracę, badania pokazują pozytywne efekty pracy z domu do 2,5 dnia w tygodniu. Daje nam to większą kontrolę nad naszym życiem i pomaga zachować równowagę między pracą a czasem wolnym: nie musisz już dojeżdżać do pracy i możesz zająć się sprawami w domu, jednocześnie zajmując się domową logistyką, taką jak np. odwożenie i odbieranie dzieci ze szkoły.

- Ale jeśli pracujesz z domu więcej niż połowę czasu, wady mogą zacząć przeważać nad korzyściami: trudniej jest śledzić, co dzieje się w firmie i co jest na czasie. Jeśli stracisz to poczucie, z czasem praca może wydawać się mniej satysfakcjonująca, a ty możesz czuć się odizolowany.

Zdaniem Leifa Dentiego, obecne życie zawodowe charakteryzuje się poszukiwaniem najlepszych metod pracy.

- Zmiany i innowacje to tematy ponadczasowe. Ale są to również trudne pytania. W końcu znajdziemy rozwiązanie. Nie martwię się o to.

Nowe artykuły prosto do Twojej skrzynki!

Kilka razy w miesiącu wysyłamy nasz newsletter z wartościowymi artykułami, przewodnikami po produktach, inspirującymi aranżacjami wnętrz oraz aktualnymi promocjami. Zapisz się już dziś!
Zapisz się tutaj!
Proszę czekać...
Klikając "Zapisz", potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności.